söndag 18 november 2012

till min son

Kära Rui Hu, min älskade son
För oss har det varin en helt magisk dag, en dag där vår längtan når sitt mål. En dag som vi har längtat efter väldigt väldigt länge. Vi har äntligen fått träffa dig, Rui Hu, vår son. Hu som betyder Tiger. 

För dig har det däremot varin en hemsk dag. En sorgens och separationens dag. Du släpades med på en lång tågresa från det hem där du bott i hela ditt liv. Från dina kompisar du leker med hela dagarna. Från människorna du känner och litar på. Med på tågresan åkte en av dina kompisar, en kille som är lika gammal som dig. Med följde också ett par av dina barnskötare som har tagit hand om dig så länge du kan minnas. Du vet vad som ska hända idag, du berättar själv för en av dina skötare att du ska träffa din nya mamma och och pappa. Men det är bara ord för dig, du vet inte riktigt vad som menas med en mamma och en pappa eller storebror. Tågresan är lång, i flera timmar sitter ni på tåget tillsammans. Sedan satte ni er i en liten buss och åkte på bullriga vägar till hotellet där vi oroliga och nervösa stod och väntade.

När du kom in till oss på vårt hotellrum var du tyst och väldigt försiktig. En skötare hade tagit av dig din fina ryggsäck och den ville du ha tillbaka. Det var ju DIN ryggsäck. I ryggsäcken hade de packat ner den lilla kon och det fotoalbum som vi hade skickat till dig så att du skulle känna igen oss. Inte fick vi ta av dig jackan heller. Du var varm så att svetten pärlades på din panna men ingen fick röra dina kläder.

Efter det första trevande och konstiga mötet följde några väldigt läskiga och hemska timmar. De tvingade dig att sitta i vår famn och sa hela tiden åt dig att sluta gråta. Du fick sitta tillsammans med dina nya föräldrar och storebror i ett trångt fotobås i någon liten fotobutik på stan där fyra vuxna människor skrek och kraxade att du skulle le, inte gråta, och att du skulle titta in i den där kameran de viftade med. Och du grät efter Mama och Didi, dina skötare som redan var som bortblåsta. De fanns inte kvar någonstans. 

Sedan blev vi alla medsläpade på en restaurang för att äta. Och det ville du, för du var väldigt hungrig efter hela den här dagen. Men alla kläderna hade du på dig fortfarande. Långkalsonger, tjocka jeans och tre tröjor. Nu grät du inte så mycket, du var mest hungrig och kanske, kanske lite nyfiken på oss nya konstiga människor som såg jättekonstiga ut. Ett par gånger skrattade du till lite kort, men mest satt du och var tyst och lite begrundande. Din kompis från barnhemmet var med också, och han lekte och skrattade ganska mycket och du tyckte om att sitta och titta på honom när han lekte med sina nya föräldrar.

Till slut gick vi tillbaka till hotellrummet, och precis när vi öppnade dörren så kände du igen dig. Det var ju här som Mama och Didi hade lämnat dig. Där de hade försvunnit och lämnat dig tillsammans med alla dessa konstiga främmande människor. Dit ville du inte in, och framförallt ville du att Mama och Didi skulle komma tillbaka. Du satt i vår famn och grät ut din sorg över att dem var borta. Mama, Didi! Mama, Didi! grät du hela tiden när du låg i min famn. Vi fick lov att trösta dig och krama dig och du höll mitt finger ibland. Men dina kläder fick vi absolut inte röra. Vi torkade dig med en våt liten handduk för att svalka dig och hur vi än försökte övertala dig om att iallafall få ta av den där tjocka stickade tröjan så vägrade du. 

Till slut hittade din tumme hem till din mun och efter en stund till så somnade du i min famn. Vi lirkade av dig dina fina kläder och lade ner dig i sängen, och där ligger du och sover än. Och imorgon kommer du säkert att vakna och undra var du är och bli förtvivlad av sorg igen när du kommer ihåg vad som hände idag. Det gör ont att bli övergiven! Och jag skulle vilja kunna lova dig att det är sista gången du blir övergiven i livet. Men en sak lovar jag dig, min lilla tiger, att din bror och dina föräldrar alltid kommer att finnas där för dig om det skulle hända.

Din pappa








16 kommentarer:

  1. Hejsan mina fina alla fyra!
    Jag grät när jag läste berättelsen. Så tungt men också så hoppfullt. Känner bara att jag skulle vilja hålla om er.
    Hu är så fin sovande med sin lilla tumme i munnen.
    Hoppas att han hittar snart kärleken och en gnutta tilltro i era ögon.
    Kramar er hårt. Ewa

    SvaraRadera
  2. Kalle! Du skildrar detta dramatiska möte så bra. Man blir alldeles bedövad. Jag hoppas att nästa dag kan bli lite bättre och nästa och nästa. Jag vet inte om kinesernas sätt att överlämna är det bästa tänkbara. Sorgen och saknaden och sveket kommer man inte undan i vilket fall.
    Jag antar att du kommer att spara bloggen och berättelsen så Hu kan läsa senare i livet.

    SvaraRadera
  3. Åh så fin liten unge! Härligt att få ta del av resan genom din fina text, Kalle. kramar från Anna

    SvaraRadera
  4. Oj så rörande. Vilken dag för Rui Hu och för er. Man kan bara föreställa sig hur han känner sig just nu. Och ni med. :-) Men det kommer att bli jätte bra. Skickade länken till ert blogg även till min släkt i Finland. KRAM, Anna o Pappa

    SvaraRadera
  5. Åh, vad fint du skriver, tårarna trillar sakta nerför kinderna. Våra barn blir övergivna och förtvivlade och man känner sig maktlös inför deras sorg men det är bra att sörja även om det är jobbigt. Våra känslor är så starka inför våra barn och vi lider med dem men det blir bättre så småningom och han börjar snart lita på att ni finns där för honom för alltid. Många kramar från Karin W

    SvaraRadera
  6. Tack för att vi får följa med på er resa i landet Öst. När man läser om det ni just nu går igenom så kan man inte annat än att bli berörd. Han är så fin, er lilla tiger. Tänker på er och sänder massvis med kramar!!! Emma T

    SvaraRadera
  7. Mysig Tiger, hoppas vi ses snart! Kram från Gnesta!

    SvaraRadera
  8. Så mycket kärlek och smärta på en och samma dag! Tänker på vår lille tvååring som sover där uppe och er lille som sover långt borta och imorgon inte kommer att förstå var han hamnat. Lille gubben. Hoppas han snart inser att han hamnat hos er som vill honom allt gott och som är där gör att stanna. Du skriver helt fantastiskt bra Kalle och man blir då rörd av bilden på honom som inte vill klä av sig tröjan. Väntar med spänning på fortsättningen. Många styrkekramar till er alla och er lille Tiger inför morgondagen! Titti och Marco

    SvaraRadera
  9. Klockan är mycket. Jag ville bara kasta en blick på min lilla nya sonson innan jag knyter mig. Jag håller med. Han är så söt, men det är ni andra också. God Natt

    SvaraRadera
  10. Oj, tårar på miljöförvaltningen när jag läste detta! Verkligen fint skrivet! Och vilken fin liten kille, och så fint för honom att kunna ha denna texten i framtiden. Tänker på er, ha det fortsatt fantastiskt på ert äventyr! Kram Malin

    SvaraRadera
  11. Åh, håller med Malin så fint formulerat i denna turbulenta tid för er. Stor kram Emma B

    SvaraRadera
  12. Så hjärtskärande och så fantastiskt på en och samma gång. Tårarna rullar nerför kinderna när jag läser brevet till er lille tiger och mina tankar går både till er och till min lille kille som just nu sussar sött bredvid sin pappa och man önskar man kunde packa in dem i bubbelplast så inget kan skada dem någonsin, men då blir det svårt att uppleva livet... vi kan bara älska och finnas där. (jag vet, det blev flummigt, men ni föstår vad jag menar)
    Tänker på er massor och längtar efter att träffa er!
    Kram, Maria

    SvaraRadera
  13. "Det gör ont att bli övergiven! Och jag skulle vilja kunna lova dig att det är sista gången du blir övergiven i livet. Men en sak lovar jag dig, min lilla tiger, att din bror och dina föräldrar alltid kommer att finnas där för dig om det skulle hända."

    Här rinner tårarna också kan du tro. För att det du beskriver, så kan bara en förälder känna. Och det är det som är det vackra..att ni är hans mamma, pappa och bror.

    SvaraRadera
  14. M. Rytorp avlägger rapport

    Oskar och Johnny mår fin fint. De har precis ätit lite ärtor och vänligt nog lämnat ärtskal i hela buren =)

    Ni har just nu en fantastisk resa. Tigern verkar ha en härlig personlighet!

    SvaraRadera
  15. Stora tårar här också, det är fruktansvärt tufft att bli lämnad på det sättet.
    Ni finns i mina tankar och jag är övertygad om att det kommer att gå bättre och bättre.
    Stor kram till er alla
    /Joanna

    SvaraRadera
  16. Fick idag veta att ni har en blogg och det var så härligt att få läsa om er resa och ert första möte med er modig och fina lilla son. Jag är helt tagen och har gråtit av den känslostorm man hamnar i när man läser om det ni upplever tillsammans. Jag har tänkt på er massor! Tack för att ni delar era känslor med oss andra. Stor kram på er från Emmelie med familj.












    SvaraRadera